Sputnik (uudisteportaal)

Allikas: Vikipeedia
Jump to navigation Jump to search

Sputnik on Venemaa Föderatsiooni valitsuse kontrollitava uudisteagentuuri Rossija Segodnja 2014. aastal asutatud rahvusvaheline uudisteagentuur, uudisteportaal ja raadiokanal.

Sputniku teemad keskenduvad peamiselt rahvusvahelisele poliitikale ja majandusele. Sputnikul on interneti uudistesaidid rohkem kui kolmekümnes keeles (abhaasi, araabia, armeenia, aserbaidžaani, dari, eesti, gruusia, hiina, hispaania, inglise, itaalia, jaapani, kasahhi, kirgiisi, kreeka, leedu, läti, moldaavia, osseedi, poola, portugali, prantsuse, pärsia, saksa, serbia, tadžiki, tšehhi, türgi, usbeki, valgevene, vene ja vietnami) ja ta toodab iga päev üle 800 tunni raadiosaateid.

Sputnik on 2013. aastal tegevuse lõpetanud Venemaa riikliku uudisteagentuuri RIA Novosti välismaa osakonna järeltulija. Sputnik alustas oma tegevust 10. novembril 2014. Sel puhul mainis Rossija Segodnja juhataja Dmitri Kisseljov: "Sputnik teeb Venemaa propagandat, mis võitleb välismaise agressiivse propagandaga."[1] Sputniku peakorter asub Moskvas, kuid selle regionaalsed toimetused asuvad paljudes maailma riikides, sealhulgas Eestis. Sputniku moto on "Räägime sellest, millest teised vaikivad". Mitmete tuntud poliitikaväljaannete ja -uurimiskeskuste arvates levitab Sputnik valet ja desinformatsiooni, olles Venemaa propaganda tööriist. Euroopa Poliitikaanalüüsi Keskuse sõnul edastab "Sputnik Kremli valitud desinformatsiooni".[2] Rootsi Rahvusvaheliste Suhete Instituudi aruande kohaselt levitas Sputnik Rootsis võltsitud dokumente ja kirju eesmärgiga kahjustada Rootsi võimalikku NATO-ga liitumise debatti.[3]

Ajalugu[muuda | muuda lähteteksti]

RIA Novosti oli Venemaa riiklik rahvusvaheline uudisteagentuur kuni 9. detsembrini 2013. Sealtpeale tegutseb selle nime all Venemaa siseriiklik uudisteagentuur. 9. detsembril 2013 RIA Novosti likvideeriti ja selle baasil loodi Venemaa riiklik rahvusvaheline uudisteagentuur Rossija Segodnja, mille etteotsa sai Venemaa riikliku telekanali Rossija-1 uudistetoimetaja Dmitri Kisseljov. Rossija Segodnja 10. novembril 2014 käivitatud uudisteagentuur Sputnik kuulub sajaprotsendiliselt Venemaa riigile. Sputnik asendab senist RIA Novosti rahvusvahelist uudisteagentuuri ja raadiojaama Voice of Russia (Venemaa Hääl – Venemaa riiklik välismaale suunatud raadiojaam aastatel 1993–2014) rahvusvahelisel areenil. Sputniku peadirektor on armeenia päritolu Margarita Simonyan.

Sputnik Eesti[muuda | muuda lähteteksti]

Eestis alustas eesti- ja venekeelne Sputniku uudisteportaal tegevust 24. veebruaril 2016. Eesti Sputniku viljakas autor on end Nõukogude sõjaväeluure (GRU) kindralmajoriks tituleeriv Villu Rooda, kelle tegeliku tausta Eesti Põllumajandustehnika traktoristina paljastas Mihkel Tamm 9. novembril 2017 Eesti Päevalehes ilmunud artiklis.[4] Ingliskeelses Sputnikus esineb ta, kui Nõukogude luure kindralleitnant William Rooda.[5] Tema venepärane pseudonüüm on Vladimir Rodin või Vladimir R. Legendi kohaselt on ta Eestisse elama jäänud endine GRU kindral, kelle sulest ilmuvad Sputnikus pöörased seiklusjutud nagu näiteks Ladina-Ameerika revolutsionäär Ernesto Che Guevara väidetavast vabastamisoperatsioonist 1967. aasta Boliivias.[6]

19. detsembril 2017 avas Venemaa suursaadik Eestis Aleksandr Petrov Tallinnas uue moodsa Sputnik Eesti pressikeskuse.[7] Eesti Sputniku peatoimetaja on mõni aasta varem Venemaalt Eestisse kolinud eesti keelt mittevaldav Jelena Tšerõševa,[8] kes võeti Rossija Segodnja Eesti esinduse juhina tööle 2015. aasta juulis. Sputniku tegevust Balti riikides koordineerib Rossija Segodnja töötaja Andrei Blagodõrenko.[9]

Seisund rahvusvahelisel areenil[muuda | muuda lähteteksti]

Ameerika Ühendriikide juhtiva ajalehe The New York Times andmete kohaselt on Sputnik üks võimsamaid informatsioonirelvi 21. sajandil.[10] Ameerika ühe mõjukaima välispoliitika ajakirja Foreign Policy kohaselt on Sputnik Kremli propaganda väljalaskeava, mis esitab Vladimir Putini revanšistliku natsionalismi brändi rahvusvahelisele auditooriumile läänevastase retoorika trummi lüües.[11] Euroopa Parlament on Sputnikut nimetanud infosõja tööriistaks.[12] Prantsusmaa presidendivalimistel aprillis 2017 keeldus Emmanuel Macron oma kampaaniaüritustele sisse laskmast Sputniku esindajaid, väites, et nad levitavad valeinfot (Macroni oli süüdistatud homoseksualismis).[12] Oktoobris 2017 keelas interneti suhtlusvõrgustik Twitter Sputnikul avaldada reklaami oma portaalis.[13]

Viited[muuda | muuda lähteteksti]

  1. Viktor Nehezin: Kiseljov objavil o zapuske Sputnik - radio i internet-CMI 10.11.2014. BBC
  2. Ben Nimmo "Sputnik. Propaganda in a New Orbit. Initiative Warfare Information Paper Nr. 2." - Center for European Policy Analysis. Pp. 1. http://cepa.org/files/?id_plik=2083
  3. Radio Sweden "Report: Russia spread fake news and disinformation in Sweden" 9.1.2017. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=6604516
  4. 09. november 2017 00:05, Mihkel Tamm, Sputnik kasutab eksperdina KGB-ga koostöös kahtlustatud Eesti traktoristi, kes on endale kokku luisanud fantastilise renomee
  5. https://sputniknews.com/europe/201803161062591634-soviet-intelligence-skripal-poisoned-nonprofessionals/
  6. "Che Guevara päästmise operatsioon "Major"" https://sputnik-news.ee/society/20160614/2138496.html
  7. https://sputnik-news.ee/photo/20171219/8491942/uudisteportaali-sputnik-eesti-pressikeskuse-avamine.html
  8. http://epl.delfi.ee/news/eesti/endine-sputniku-tootaja-valgustas-propagandakanali-telgitaguseid?id=80820695
  9. Kaitsepolitseiamet. Aastaraamat, 2015. Lk. 8
  10. https://www.nytimes.com/2017/09/13/magazine/rt-sputnik-and-russias-new-theory-of-war.html?rref=collection/sectioncollection/magazine&action=click&contentCollection=magazine&region=rank&module=package&version=highlights&contentPlacement=5&pgtype=sectionfront&_r=0
  11. https://foreignpolicy.com/2014/11/10/kremlins-sputnik-newswire-is-the-buzzfeed-of-propaganda/
  12. 12,0 12,1 http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2016/578008/EXPO_IDA(2016)578008_EN.pdf
  13. http://www.bbc.com/news/world-us-canada-41766991