RT (televõrk)

Allikas: Vikipeedia
Jump to navigation Jump to search
RT
Russia-today-logo.svg

RT (endine Russia Today, Россия сегодня) on Venemaa riiklik välismaale suunatud telekanalite võrk. See hõlmab eri keeltes tegutsevaid satelliit- ja kaabeltelevisioonikanaleid ning veebisaite ja internetitelevisioone.

Ajalugu[muuda | muuda lähteteksti]

RT loomise idee on omistatud endisele Venemaa meediaministrile Mihhail Lesinile[1] ja Venemaa presidendi Vladimir Putini endisele pressiesindajale Aleksei Gromovile.[2] Eesmärk oli muuta Venemaa kuvandit läänemaailmas. Tollane Venemaa riikliku uudisteagentuuri RIA Novosti peadirektor Svetlana Mironjuk: "Kahjuks on Lääne inimeste massiteadvuses Venemaa seotud kolme sõnaga: kommunism, lumi ja vaesus. Me tahame pakkuda täiuslikumat pilti elust oma riigis."[3] Uus ingliskeelne telekanal, tollase nimega Russia Today, hakkas saateid eetrisse andma 10. detsembril 2005. Russia Today loodi riikliku uudisteagentuuri RIA Novosti poolt, kuid on siiski täiesti iseseisev organisatsioon. Selle etteotsa sai tollal 25-aastane Margarita Simonjan, kes on antud ametipostil tänaseni.

RT telekanalid[muuda | muuda lähteteksti]

Russia Today International[muuda | muuda lähteteksti]

Esimese kanalina käivitus detsembris 2005 ingliskeelne Russia Today International, mis pakkus 24-tunnilist programmi. Juba kohe alguses andis ta tööd 300 ajakirjanikule, kellest 70 olid välismaalased.[4] Aastaks 2010 oli tema töötajaskond ülemaailmselt paisunud 2000-ni.[5]

RT Arabic[muuda | muuda lähteteksti]

4. maist 2007 on eetris araabiakeelne RT Arabic (kuni 2009 Rusiya Al-Yaum ("Venemaa Täna" araabia keeles)). Praeguseks töötab seal üle 500 vene ja araabia ajakirjanikku, vene arabisti ja orientalisti. Töötajaid on pea kõikidest Põhja-Aafrika ja Lähis-Ida riikidest. Peakorter asub Moskvas, kuid korrespondendipunktid on Liibanonis, Palestiinas, Iraagis, Egiptuses, Suurbritannias ja USAs. Telekanali potentsiaalne auditoorium hõlmab 350 miljonit inimest. Programm on eetris 20 tundi ööpäevas ja 7 päeva nädalas.[6] Telekanali peatoimetaja on Margarita Simonjan.

RT en Español[muuda | muuda lähteteksti]

28. detsembril 2009 käivitus hispaaniakeelne RT en Español (ka RT Actualidad). Kanali peakorter asub Moskvas ning bürood Miamis, Los Angeleses, Madridis, Managuas, Caracases, Havannas ja Buenos Aireses. Töötajaid on üle 200, sealhulgas mitukümmend ajakirjanikku hispaaniakeelsetest riikidest.

RT America[muuda | muuda lähteteksti]

Veebruaris 2010 alustas tööd RT America. Peakorter asub USAs Washingtonis ning stuudiod ja bürood New Yorgis, Miamis ja Los Angeleses. RT America keskendub Ameerika uudistele, käsitledes neid Venemaa vaatenurgast. Saatejuhid ja muud ajakirjanikud on ameeriklased. Ka telesaadete külalised on enamasti USAst, kes käsitlevad teemasid teistsugusest vaatenurgast kui USA peavoolumeedia. USA luureorganisatsioonide (CIA, FBI, NSA) poolt koostatud ja jaanuaris 2017 avaldatud raporti kohaselt on RT Venemaa tähtsaim rahvusvahelise propaganda tööriist.[7] 13. novembril 2017 nõudis USA justiitsministeerium, et RT registreeriks ennast välisagendina vastavalt USA välisagendi seadusele (Foreign Agent Registration Act – FARA). RT peatoimetaja Margarita Simonjan teataski samal päeval, et RT on ennast nii registreerinud. Seda kinnitas ka USA justiitsministeerium. Vastavalt sellele seadusele peab RT avalikustama info oma rahastuse kohta.[8]

RT Documentary[muuda | muuda lähteteksti]

23. juunil 2011 oli esimene saatepäev dokumentaalsaateid edastaval RT Documentaryl. Sellel on kaks kanalit, üks inglise ja teine vene keeles. Kanali peakorter asub Moskvas.

RT UK[muuda | muuda lähteteksti]

30. oktoobril 2014 tuli eetrisse RT UK (United Kindgom), mille stuudio asub Londonis. Kanalil on argipäeviti neli tundi omasaateid, ülejäänud ajal transleeritakse RT Internationali saateid. Sarnaselt teiste RT kanalitega üritab RT UK oma seletuse järgi pakkuda alternatiivset vaatenurka võrreldes teiste meediakanalitega, "olemata Londoni metropoolse eliidi valede subjekt".[9]

Seoses endise Venemaa spiooni Sergei Skripali ja tema tütre Julia mürgitamiskatsega märtsis 2018 Inglismaal Salisburys alustas Briti Kommunikatsiooniamet (Office of Communications) ehk lühidalt Ofcom juurdlust Briti meedia erapooletuse seaduse rikkumise kohta RT UK poolt. RT suhtes alustati seitse juurdlust. "Alates sündmustest Salisburys oleme täheldanud nende juhtumite olulist tõusu RT programmides, mida võib lugeda Ofcomi meediaseaduse rikkumiseks", öeldi Ofcomi avalduses.[10] Tõenäolisim karistus RT jaoks on rahatrahv, kuid pole võimatu ka telekanali litsentsi äravõtmine.[11]

RT France[muuda | muuda lähteteksti]

18. detsembril 2017 alustas Pariisis tööd RT France (teise nimega RT en français). Kanali moto on "Osez questionner" ("Julgege küsida"). Telekanal annab tööd 150 inimesele. Tema 2017. aasta käimalükkamise eelarve oli 20 miljonit eurot.[12] RT France president ja infodirektor on vene päritolu Ksenija Fjodorova, kuid enamus telekanali töötajatest on prantslased.[13]

RT Deutsch[muuda | muuda lähteteksti]

6. novembril 2014 alustas tegevust saksakeelne veebileht RT Deutsch, millel on ka netitelevisioon. Esimene saksakeelne saade oli Jasmin Kosubeki juhitud poliitikasaade "Das fehlende Part" ("Puuduv osa"). Nagu kõikjal mujal läänemaailmas on RT Deutschi oma maa juhtivate meediakanalite poolt süüdistatud Venemaa propaganda edastamises.[14][15] 2015. aastal lahkus RT Deutschist seal mitu kuud töötanud ajakirjanik Lea Frings. "See, mida RT Deutsch teeb, on sihitud propaganda". Kanal annab ilma kriitika ja selgitusteta edasi parempoolsete ja vandenõuteoreetikute seisukohti, et Saksamaa on hädaohus.[16] Stuudiokülalisteks on sageli isikud, kellest avalikkus varem midagi pole kuulnud. "Ekspertidena kasutatakse persoone, kellest isegi ala spetsialistid pole midagi kuulnud" ütles politoloog Stefan Meister Saksa Välispoliitika Ühingust RT Deutsch kohta. RT üritab "rünnata ja kahtluse alla seada pluralistlikku Lääne meediasüsteemi, millest tehakse järeldus, et kõik meediad valetavad"[17]

Ulatus[muuda | muuda lähteteksti]

RT on nähtav rohkem kui sajas riigis, tema signaali edastavad 22 ümber maakera tiirlevat satelliiti ja 230 operaatorfirmat. Ta on nähtav rohkem kui 2,7 miljonis hotellitoas (rohkem kui ükski teine telekanal maailmas).[18]

Eelarve[muuda | muuda lähteteksti]

Kui RT detsembris 2015 tööd alustas, oli tema aastaeelarveks 30 miljonit USA dollarit, millest poole andis Vene riik ja teise poole Venemaa valitsuse nõudmisel Venemaa kommertspangad.[19] 2007. aastaks oli eelarve tõusnud 80 miljonile dollarile[20] ja 2011. aastaks 380 miljonile dollarile.[21] 2017. aasta eelarve oli 18,74 miljardit rubla, mis tuleb Venemaa riigieelarvest.[22]

Kriitika[muuda | muuda lähteteksti]

5. märtsil 2014 teatas RT America uudistesaatejuht Elisabeth (Liz) Wahl otsesaates oma töölt lahkumisest, öeldes: "Ma ei suuda olla osa Venemaa rahastatud võrgustikust, mis peseb puhtaks Putini tegusid. Ma olen uhke, et ma olen ameeriklane ja usun tõe levitamisse. Ja seetõttu, pärast seda uudistesaadet, ma astun tagasi." Tagasiastumise otsene põhjus oli Vene vägede sissetung Ukrainasse ja selle õigustamine RT poolt.[23]

18. juulil 2014 teatas RT Internationali Londoni korrespondent Sara Firth Twitteris, et lahkub töölt, kuna ei suuda enam valetada. "Mul on suur austus paljude oma kolleegide suhtes, kuid ma pooldan tõde. RT stiili reegel nr 1 on: Ukraina on alati süüdi." Sara Firth oli RT-s töötanud viis aastat. Tema tagasiastumine oli seotud Malaysia Airlinesi lennuki allatulistamisega eelmisel päeval, milles RT süüdistas Ukraina võime, samas kui muu maailm pidas süüdlaseks Ida-Ukraina venemeelseid separatiste ja Venemaad ennast.[24]

Paljud organisatsioonid ja isikud on kritiseerinud teemade ja isikute valikut telesaadetes. Rohkesti ruumi ja kõneaega antakse kõikvõimalike vandenõuteooriate esindajatele, saadetes on sageli külalisteks marginaalsete rühmituste esindajad, kes väljendavad vaateid, mis võimendavad läänemaailmas esinevaid probleeme.[25][26][27][28]

Vaata ka[muuda | muuda lähteteksti]

Viited[muuda | muuda lähteteksti]

  1. https://www.theage.com.au/news/world/russias-cnn-wants-to-tell-it-like-it-is/2005/08/15/1123958007022.html
  2. https://www.rferl.org/a/1063693.html
  3. https://www.theage.com.au/news/world/russias-cnn-wants-to-tell-it-like-it-is/2005/08/15/1123958007022.html
  4. https://foreignpolicy.com/2005/12/01/spinning-russia/
  5. https://www.rbth.com/articles/2010/03/23/230310_rt.html
  6. http://russarabbc.ru/en/about/detail.php?ID=1502
  7. https://www.intelligence.senate.gov/sites/default/files/documents/ICA_2017_01.pdf
  8. https://www.reuters.com/article/us-russia-usa-media-restrictions-rt/russias-rt-registers-as-foreign-agent-in-usa-editor-idUSKBN1DD25B
  9. https://www.rt.com/uk/200411-rt-uk-channel-launch/
  10. https://www.thedailybeast.com/rts-skripal-coverage-investigated-by-uk-tv-watchdog
  11. https://www.thedailybeast.com/the-battle-against-kremlin-propaganda-network-rt
  12. https://www.rbc.ru/technology_and_media/07/12/2016/5847f7299a7947675da1df8b
  13. https://www.inopressa.ru/article/13dec2017/letemps/rt_france.html
  14. https://www.handelsblatt.com/unternehmen/it-medien/russia-today-der-propaganda-sender-des-kremls-in-deutschland/11016084.html?ticket=ST-3034362-kNeo6tGX03QSDVyfyjlq-ap2
  15. http://www.taz.de/!5026022/
  16. https://www.huffingtonpost.de/2016/02/26/lea-frings-rt-deutsch_n_9305896.html
  17. https://www.tagesspiegel.de/themen/agenda/rt-deutsch-stimmungsmacher-fuer-wladimir-putin/11154620.html
  18. https://web.archive.org/web/20120706234859/http://www.lenizdat.ru/a0/ru/pm1/c-1105568-0.html
  19. https://web.archive.org/web/20070708070119/http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/fileadmin/documents/James_Painter.pdf Pp. 23
  20. https://web.archive.org/web/20120706234859/http://www.lenizdat.ru/a0/ru/pm1/c-1105568-0.html
  21. https://web.archive.org/web/20120706234859/http://www.lenizdat.ru/a0/ru/pm1/c-1105568-0.html
  22. https://web.archive.org/web/20120706234859/http://www.lenizdat.ru/a0/ru/pm1/c-1105568-0.html
  23. https://www.politico.com/magazine/story/2014/03/liz-wahl-quit-russia-today-putins-pawn-104888
  24. https://www.theguardian.com/media/2014/jul/18/mh17-russia-today-reporter-resigns-sara-firth-kremlin-malaysia
  25. https://archives.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php?page=all
  26. https://www.economist.com/eastern-approaches/2010/07/06/airwaves-wobbly
  27. https://www.splcenter.org/fighting-hate/intelligence-report/2010/russian-tv-channel-pushes-patriot-conspiracy-theories
  28. http://www.algemeiner.com/2012/11/22/russia-today-continues-its-anti-israel-propaganda-going-even-further-than-arab-tv/#